ПЪЛНА ЕКСПЛОАТАЦИЯ - СПИДИ АД - РАБОТНИК СКЛАД, СОРТИРОВАЧ ИНДУСТРИАЛНАТА ЗОНА ДО БОЖУРИЩЕ
Такива обяви на "Спиди АД" за складови работници никога не се свалят от ДЖОБСА. Предполагам, че не ви е трудно да отгатнете защо?! Да! Правилно сте познали - текучеството в този склад е непрекъснато!!!
Какво да очакват престрашилите се да пробват тази работа:
-складът е дълъг приблизително 220 метра и широк 33-35метра. Приблизителна площ 7 декара. Отдясно на снимката има рампи за камиони, от които се разтоварват пратки и се товарят готовите палета, които вече са сортирани. От ляво са входове за градската логистика, която докарва пратките от София и околностите. Пратките от логистиката и тези от камионите се регистрират със специално сканиращо устройсво подобно на смарт телефон и се пускат по лентата за сортиране, която се намира точно в средата на склада. Стоките пренасяни от лентата преминават през две сканиращи машини, които ги измерват и ги насочва по ръкавите, където сортировачите ги чакат със същите сканиращи устройства, за да ги приемат и разпределят в двойни метални палета, които са с размери 80/100/100см.
- Поради пестене на време 99% от приетите пратки не се преетикират. Те се само регистрират и пускат по лентата. Минавайки под сканиращите машини се насочват към различни ръкави, които отговарят за определени дестинации:
-Лента на която се приемат пратки с номера12.2 и 12.3- те са за повторна обработка от нощната смяна и са за района на София. Това е средно натоварена, до тежко натоварена лента.
-Лента 6 - Пратки за района на Велико Търново- слаба до средно тежка лента
-Лента 4 - Варна - средно тежка, до тежко натоварена .
-Лента 1 - Пловдив- тежко натоварена
-Лента 3 и 5 - (преди са били 2 ленти, но към този момент са събрани в 1) 3-отговаря за Бургаз, а 5-отговаря за Стара Загора. Лентата е тежко, до много тежко натоварена!!!
-Лента 11-7- Лентата отговаря за района на Благоевград - Макар и двойна се смята за една от най-леките.
-Лента 2, или още позната като СОМАТ. Тя е най-тежката лента!!! Предназначена е за друга складова база в София и за международни пратки. На нея се налага да има най-много палета с различни номера за различните дестинации(2.1/2.2/2.3/ 900/283/ 53...)
На нея в повечето от времето се налага да работят поне 2-ма души. В пикови моменти сортировачите не смогват с постъпващите пратки и за да поддържат чист ръкава се налага да свалят пратките на пода, тъй като не смогват да ги сканират и поставят в палето. Камарата от пратки на пода понякога придобива размери на планина. Палетата свършват, като сортировачите, често не смогват да ги извадят и заменят с празни. Разчита се на колегите от съседните ленти за помощ при окомплектоване на нови двойни палета и ваденето на старите. Много често се налага да се извозват пълните двойни палета ръчно до рампите с ръчни транспалетни колички. Много рядко колегите от рампата с мотокари, или електрически транспалетни колички идват да помогнат. Често се случва други колеги, които ги домързява да си окомплектоват палети, или няма доставени празни такива, да крадът буквално от твоите празни палета, докато си натоварен на лентата, или си отишъл до тоалетна, или в почивка.
-Лента 10 и 52-62- са пратки за Русе и Букорещ. Смята се за лека лента, но тя е сложена умишлено от едната страна на лентата за СОМАТ, а от другата е 7-11., като се очаква колегите от по-леките ленти да вземат активно участие в подпомагане на сортировачите на най-тежката лента (които както казахме често просто немогат да смогнат с постъпващият поток от пратки).
-Предпоследната лента е 12.1 - тя е сравнително лека до средно тежка и е със същото предназначение като другата лента 12.2/12.3.
до нея от дясно и пред самата сканираща машина е първата лента:
- Лента за преетикиране. Това е лента, на която се слага най-способните и стари сортировачи, чъй като е една от най-сложните и отговорни. В нея постъпват всички пратки, които голямата сканираща машина не е могла да сканира и разпредели за другите ленти. Много често при натоварена смяна (което е почти редовно) в тази лента влизат много голямо количество пратки, които се трупат на земята, когато не достига място на самата лента. Преетикират се една по една и се карат пред сканиращата машина, където служител (най-често колежка) ги пуска по лентата. А през останалото време тази служителка има задачата да разделечава постъпващите към машината пратки, за да влизат в нея по единично, което намалява неизмерените от тях.
Тук е мястото да отбележим, че самата транспортна лента е разделена за големите пратки на 2 кръга с по една сканираща машина и по един ръкав на гореизброените ленти. И въпреки това сортировачите по някога направо не смогват с приемането им. Над основната лента има лента за малки пратки. По нея се пускат пратки, които са сортирани от приемащите служители. Пускането става основно от приемащите служители, но често се пращат колеги и от сортировачите, от отдела за нестандартни пратки, както и от рампаджиите (в редки случаи, когато е много тежко взимат участие и началници от склада).
Вече се запознахте с основното разпределение на склада.
Сега можем да разгледаме всички проблеми, които възникват в процеса на работа, като ще наблегнем главно на длъжността сортировач, но това важи с пълна сила и за останалите "отдели" в скада:
1. Всеки сортировач получава лично устройство за сканиране на пратките. Ако сте късметлии може да получите чисто ново. В повечето случаи, ще получите старо, многократно използвано, очукано, с разлепващо се постоянно велкро на държача за устройсвото, което се слага на ръката над китката. Към него ще получите "пръстен" в блутут, който се връзва към сканиращото устройство и ви позволява при натискане да сканирате пратката без да пипате самото устройство. Много често батериите към тези пръстени са изхабени, или липсват. Батерии не се подменят, така че ако искате да си служите с пръстена, ще трябва да си ги закупите и подмените сами. Много от сортировачите поради тази причина просто не ги ползват и използват бутоните на самото устройство.
Много често в лентата влизат при сортировача пратки, които са със стари етикети, а дестинацията на пратката е сменена и е за друго пале. Това ви принуждава да гледате и сравнявате дестинацията която показва самото устройтво. Когато притока на пратки е най-интензивен, самата машина за сканиране не смогва да ги измери и в ръкавите влизат неизмерени пратки, които се налага ръчно да се измерват, като се въведат размерите на пратката и нейната тежест. По лентата са забранени пратки с тежест над 35 килограма, но се случва да се пускат и пристигат такива до 50 килограма. Тях устройството не позволява да бъдат поставени в палето и трябва, или да се занесат направо на рампата, или да им се промени ръчно теглото през устройството, за да се поставят в палето.
2. Много често става объркване на пратките по лентата и постъпват във вашия ръкав пратки от други ленти. Те са забранени да се връщат по лентата и се налага да ги носите до другите колеги на другите ленти.
3. Палетата са силно амортизирани! Когато постъпят нови в рамките на 2 седмици те придобиват вид почни на старите палета поради тежката експлоатация и недобросъвестноста на служителите в склада. Те биват хвърляни от височина на земята, блъскани от мотокарите, преобръщани и т.н. Най-честите повреди по тях са:
-при хвърляне закопчващите планки буквално изхвърчат
-вратичките започват да падат от задържащите ги метални сгъвки
- краката лесно се чупят на палетата и стоят килнати на една страна, което кара работниците в склада да и ползват за носещи палета отдолу, тъй като не могат да се поставят отгоре като втори.
- стърчат арматури, поради счупване на металната мрежа, както има и образувани дупки поради това. Което е предпоставка от падане на пратки, загубване, или увреждане
4. Увреждане на пратки:
-На ден склада средно обработва 30000 пратки. Тези пратки се обработват от 20-сет ленти. Съответно средно се пада на лента по 1500 пратки. За 20 работни дни означава, че един сортировач средно обработва количество пратки колкото е дневното текучество = 30000 пратки.
Има моменти от 18ч. до 21ч., когато се съчетават пратки постъпващи по лентата от логистиката + тези от камионите, когато на ръкавите сортировачите работят непрекъснато! Понякога в ръкава влизат наведнъж повече от 10 пратки, който могат да бъдат с размери от 50 грама до 35(50)кг. Някои пратки са доста обемни. С 2-3 такива може да запълниш единично пале. При тази интензивност на работа, колкото и да се старае един служител, практически е невъзможно да не се увреди пратка, когато през ръцете ти минават на месец 30000 пратки!!!
Склада е тежко наблюдаван, като камери са поставени почти навсякъде. Сигурно са над 100 камери. Просто служителите там са снимани повече от най-успешните холивудски актьори!
Когато се увреди пратка и се докаже, че това увреждане е регистрирано, след като е минала през вас, най-често глобяват вас. Глобите варират между 20 до 300 лева, като средните глоби са 40-50 лева.
5. Ходене до тоалетна:
-Има 3 тоалетни - 2 от които са в началото на склада, като едната се намира в съблекалнята. По една в мъжката и в женската. Там не може да се влезе без карта пропуск. Ако случайно не ви са дали... ще бягате до другата, но там тя е с единична тоалетна и писоари за мъжете. Третата е по средата на склада и е разпределена на 1 части. Реално самата лента на сортировачите е по средата между тоалетните. Когато сте разпределен на ръкав в близост до някоя тоалетна е добре. Но когато сте по средата на лентата... и когато сте натоварени, практически няма кой да ви замести на ръкава. Ако тръгнете
към тоалетната, ръкава ще ви се задръсти, пратките ще започнат да падат от ръкава на земята. Вероятно някои, ще се увредят, а и като се върнете просто няма да можете да смогнете да управите положението дълго време. Ако не сте се напикавали от деца, то вероятността това да се случи е много голяма! Някои получават камъни в бъбреците поради постоянното стискане.
6. График:
-Всеки понеделник се работи при дневната смяна от 13:30ч. до 22:30 - освен ако не сте разпределени за 12-часова смяна от 10:30ч.
-През останалите делнични дни работата започва в 14:30 до 22:30, но по време на кампания може да направят всички дни да започват час по-рано!
-Работи се всяка втора събота от 11ч до 17ч.
-При интензивни периоди седмично може да имате по 2 дванайсет часови смени. Натрупаните часове над 40ч. седмично може да ви се върнат като почивен ден през някой делничен ден, или да ви ги изплатят. Засичани са разлики в отработените часове и това което се изписва в програмата на СПИДИ!
Средното заплащане на постъпил на тази длъжност е между 2000 и 2200 лева + ваучер за храна 200 лева. Като за ваучера трябва да се регистрирате в електронно приложение Edenred+. Много от по-възрастните служители изпитват затруднение с регистрацията и използването на тези ваучери!
Ваучерите, трябва да се използват в рамките на 1г.
Политиката на СПИДИ е, че вие се водите на минимална работна заплата и останалата заплата се формира от бонусна система. Ако нямате взети болнични или неплатен, ще получите гореспоменатата сума, като ви усигоряват бруто на около 2800лева. Но ако имате само 1 ден болничен, или неплатен (примерно ви стане лошо, или имате починал роднина), то заплатата ви автоматично пада със 700-800 лева!!! Често се случва служители да се принуждават сами да остават на работа, макар че са с влошено здравословно състояние, или са разбрали, че същия ден са изгубили някой близък роднина.
7. Започване и приключване на работното време:
-В началото на работната смяна има ръчно преброяване на служителите. След което се провежда инструктаж, при който се излагат проблемите от предишния ден и някои организационни съвети. Както и се съобщава очакваната интензивност за деня, като почти винаги не се казва реалната ситуация, за да не се плашат служителите.
-След което се разпределят сортировачите по лентите и те имат много кратко време да си подредят работното място, преди да бъде пусната лентата!
-Ако нощната смяна при приключване не е смогнала да направи двойните палета за дневната смяна, то се налага по спешност те да бъдат направени!
-Когато се реши в края на работната смяна да се преустанови първия кръг на лентата, сортировачите започват да извличат пълните палета с транспалетни колички към съответрните рампи.
Докато втория кръг работи до към 21ч/21:30ч.
Много често се случва в края на смяната да се увеличи силно притока на пратки по лентата, тъй като началниците гонят норматив и когато си най-уморен те залива поток на пратки!
Когато и двете ленти се спрат, свободните сортировачи се пращат да окомплектоват двойни палета за нощната смяна. Други може да бъдат изпратени при колегите им от Нестандарта.
-Тук трябва да отворим скоба за отдела на Нестандарти пратки:
Той е разделен на 2, едната зона е само за приемане на гуми, а другата е за останалите нестандартни пратки.
Гумите се трупат върху евро-палета.
Останалите се поставят в единични палета метални, в дървени евро-палета, или се носят директно на рампа, след като всяка една от тях се измерва и регистрира ръчно, на електронни кантари. В този отдел опасността от увреждане на пратка е много голяма, тъй като поставянето в палето е общо взето безразборно!
Ако пристигате с личен автомобил има обособен паркинг застлан с филц. Влизането е през портална врата на паркинга към вътрешния паркинг, на който са служебните коли на логистиката и на началниците, посредством служебната карта.
Тези, които нямат коли идват с бусчета от Автогарата на Сливница, или с автобус 54 до спирката на ЖП Прелеза, след което разстоянието до склада се изминава пеша.
Викането в Склада на СПИДИ е норма!
Както между колегите, така и от началниците към служителите - било заради задръстване на лентата, препълване на ръкавите, ненавременно изкарване на пълните плета и за всичко останало, тъй като вътре е шумно поради работа на лентата, мотокарите, транспалетните колички и цялата глъч на служителите вътре.
В склада служителите са разнообразни: те са от български, ромски и турски етнос. Включително има турци от Турция, които главно са от Люлебургаз, но има и от Анкара и Диарбекир. Има и доста българи от Сърбия.
Има от всички възрастови групи.
Както и такива, които са пред пенсия.
Вероятно стискат дупе и зъби заради високата осигурителна ставка.
Коментари
Публикуване на коментар
КЛИКНА ЛИ НА РЕКЛАМА?